Aquest apartat va adreçat, especialment, a aquells participants que encara no us heu iniciat mai en aquest esport. Feu-li una llegida. Pensem que us pot ser molt útil per al dia de la cursa.
I apunteu-vos! No tingueu por, perdent-se és com més s'aprèn.
Recomanacions durant la cursa
Com interpretar un mapa d'orientació?
A l'hora d'interpretar un mapa d'orientació hem de tenir present que aquest ha estat elaborat especialment per a la pràctica d'aquest d'esport i que, per tant, presenta unes característiques pròpies i diferents a les d'altres mapes.
Recomanacions durant la cursa
- El lema de les curses d'orientació és: mirar, pensar i córrer. Us recomanem seguir-lo i, a més a més, en aquest ordre. Si ho feu a l'inrevés és possible que us perdeu sovint, que us passeu de llarg els controls, etc.
- A l'hora de moure-us pel terreny us recomanem seguir els següents 5 passos:
- Tenir sempre el mapa ben orientat (bé amb l'ajuda de la brúixola o bé amb les referències del terreny)
- Saber sempre on estic del mapa
- Saber on vull anar
- Elegir la ruta per on aniré
- Verificar, mentre segueixo la ruta escollida, que el que veig al mapa també ho veig al terreny (no tot el que hi ha al terreny té perquè sortir al mapa, però si a l'inrevés)
- No us recomanem dur el mapa totalment desplegat. Doblegueu-lo amb 2-3 parts, de tal manera que només veieu la zona per on esteu movent-vos i els seus voltants. Resulta més còmode de dur i la vista "no marxa" a altres parts del mapa
- Portar sempre el dit polze alli on esteu del mapa i, a mesura que em desplaço, també desplaço el dit pel mapa. D'aquesta manera sempre estareu localitzats i no perdreu temps buscant-vos dins del mapa
- Afrontar els primers controls de la cursa amb tranquil·litat. Aquests han de servir per escalfar, agafar les distàncies del mapa, entendre que significa cada color i símbol que hi apareixen, etc. Han de servir "per entrar" al mapa
- Els controls, al terreny, estaran col·locats al mig del cercle que hi ha dibuixat al mapa per a cada control. Mireu la descripció del control per saber quin element heu de buscar. En aquell element estarà el control (arbre, runes, font, roca, etc.)
- A mesura que us apropeu a un control, anar afluixant la marxa i prestant més atenció a mapa i terreny per "atacar-lo" correctament.
- En el cas que us sentiu "perduts", no seguiu endavant. Sol ser més efectiu tirar enrere fins a un punt on sapigui segur on estic. Potser m'he saltat un creuament, potser estic en un barranc paral·lel, etc.
- Sigueu previsors: aneu controlant el temps, veient quant us costa d'un control a l'altre, llegiu bé les corbes de nivell per calcular el desnivell, tingueu previst per on fareu la tornada, etc.
Com interpretar un mapa d'orientació?
A l'hora d'interpretar un mapa d'orientació hem de tenir present que aquest ha estat elaborat especialment per a la pràctica d'aquest d'esport i que, per tant, presenta unes característiques pròpies i diferents a les d'altres mapes.
Primerament, i de manera general, podem diferenciar entre un mapa elaborat per a una cursa d'orientació lineal (s'han de localitzar els controls en l'ordre preestablert per l'organització) o un mapa elaborat per a una cursa d'orientació "score" / rogaine (ordre lliure en l'elecció de controls).
En el cas de les curses lineals, el mapa no sol agafar una extensió de terreny gaire gran i, per tant, poden i solen ser molt detallats. Podriem dir que tot allò que trobem al terreny també ho trobarem al mapa.
En el cas de les curses "score" / rogaine, el mapa agafa una gran extensió de terreny i, per tant, no poden ser tan detallats. També sovint solen generalitzar el tipus de terreny (especialment pel que fa al tipus de vegetació).
Tot i així, hi ha una sèrie d'elements, normes i símbols internacionals que tots els mapes d'orientació solen seguir (a no ser que el cartògraf especifiqui el contrari en les seves anotacions de la cursa):
- Els colors
Podeu trobar més informació de què representa cada color en el següent enllaç: https://orientacio.cat/que-es-lorientacio/#mapa
- Els símbols
No patiu si no coneixeu que significa cada color o símbol! En tot mapa d'orientació hi ha una llegenda (semblant a la de la imatge de sota) la qual ens "tradueix" que vol dir cada cosa que hi ha pintada o dibuixada al mapa.
(cliqueu per ampliar)
- Els controls. la sortida i l'arribada
Els controls, la sortida i l'arribada en un mapa d'orientació es representen amb les següents figures geomètriques pintades amb color púrpura:
- Triangle = sortida
- Cercle = control (amb el seu corresponent numero al costat)
- 2 cercles, un dintre de l'altre = arribada
* En el cas que el lloc de sortida i arribada coincideixin es representa amb un triangle dintre d'un cercle
- La descripció de controls
La descripció de controls és una mena de graella que trobareu al costat del mapa i que ens diu (mitjançant símbols) cada control en quin element del terreny està col·locat.
Sovint, aquesta graella també ens dona informació extra de l'element, quin element si n'hi ha diversos d'iguals, on està el control respecte l'element, etc.
Per exemple, en la següent descripció de controls d'una cursa rogaine podem veure que el control nº 41 el trobarem col·locat en un arbre en una zona de vegetació espesa, que el control nº 51 el trobarem al peu d'un marge de pedra o que el control nº 62 el trobarem entremig d'un mur i un arbre
A les curses populars, a més de la descripció de controls en símbols, també es sol posar la traducció escrita per aquella gent que comença i no coneix que vol dir cada símbol. Així que no patiu si no els coneixeu.
Tot i així, si teniu curiositat per saber-ne més podeu consultar la següent imatge:
- L'escala
L'escala del mapa ens indica quant més petit és el mapa que la realitat. S'expressa, per exemple, de la següent manera:
1:15.000 (això vol dir que 1 cm del mapa són 15.000 cm a la realitat, o el que és el mateix, 150 metres)
Les escales més utilitzades en orientació van des de 1:7.500 fins a 1:20.000
- L'equidistància i les corbes de nivell
Les corbes de nivell són unes línies de color marró que trobem dibuixades al mapa i que serveixen per representar les tres dimensions de la realitat en un mapa que només en té dues. És a dir, representen l'alçada en un pla.
Aquestes línies són imaginàries, és a dir, no les trobarem a la realitat. Podem dir que són com les línies isòbares dels mapes del temps.
Una corba de nivell uneix punts que estan tots a la mateixa alçada.
Una corba de nivell uneix punts que estan tots a la mateixa alçada.
Saber llegir aquestes línies ens ajudarà a saber si el terreny és pla o inclinat, si es tracta d'un barranc o d'una carena, si estem en una part alta (cota) o en una part baixa (vall), etc.
L'equidistància ens indica quina diferència d'alçada hi ha entre corba i corba al mapa. D'aquesta manera, comptant corbes, podrem saber quants metres hem de pujar o baixar.
Si el mapa ens diu que l'equidistància és de 10m voldrà dir que entre corba i corba haurem pujat o baixat 10m (que no vol dir que n'haurem recorregut 10).
Caldrà tenir en compte que com més juntes estiguin les corbes de nivell, més inclinació tindrà el terreny. Fins al punt que diverses corbes de nivell molt juntes o fins i tot tocant-se significaran que ens trobem davant d'un cingle. Per contra, corbes de nivell separades significaran un terreny bastant pla.
Imagineu i compareu un mapa del Delta de l'Ebre amb un del Pirineu. En el primer poques corbes i molt separades, en el segon moltes i molt juntes.
En la següent imatge l'equidistància entre corbes seria de 20m i també podeu veure la inclinació del terreny en funció de com estan de juntes o separades aquestes corbes.
- La fletxa nord i les línies nord-sud
Tots els mapes d'orientació tenen dibuixada en un costat la fletxa nord. Això és una lletra "N" amb una fletxa que apunta cap a dalt.
Aquesta fletxa nord ens indica que aquell costat del mapa és el nord del mapa. Ara només cal fer coincidir aquell costat del mapa amb el nord màgnetic que ens indica la nostra brúixola i ja tindrem el nostre mapa ben orientat.
Les línies nord-sud són unes línies de color blau paral·leles entre si i que segueixen la direcció nord-sud. Estan dibuixades entre elles sempre a la mateixa distància (500m, 1000m, etc.)
Aquesta fletxa nord ens indica que aquell costat del mapa és el nord del mapa. Ara només cal fer coincidir aquell costat del mapa amb el nord màgnetic que ens indica la nostra brúixola i ja tindrem el nostre mapa ben orientat.
Les línies nord-sud són unes línies de color blau paral·leles entre si i que segueixen la direcció nord-sud. Estan dibuixades entre elles sempre a la mateixa distància (500m, 1000m, etc.)
Exemple d'un mapa d'orientació
En el següent enllaç podeu veure un exemple de mapa d'orientació per a una rogaine. Ara només cal que intenteu localitzar en aquest mapa tot el que hem mencionat anteriorment.
Enllaç al mapa